Kravlje mlijeko i kod netolerancije na laktozu?
Zašto stručnjaci kod netolerancije na laktozu preporučuju kravlje mlijeko s reduciranim udjelom laktoze u odnosu na rižino ili sojino mlijeko?

 


 

 

S nutritivnog stajališta, kravlje je mlijeko kompletna i izbalansirana namirnica jer sadržava mnoge nutrijente potrebne organizmu, posebno u razdoblju rasta i razvoja. Zbog svog jedinstvenog sastava kravlje mlijeko ima važnu ulogu u prehrani ljudi svih životnih dobi, a mnoga su znanstvena istraživanja pokazala da je ono najbolja hrana za osobe izložene povišenom tjelesnom i mentalnom naporu te da povećava moć koncentracije.

Mlijeko se smatra visokovrijednom namirnicom ponajprije zbog iznimne biološke vrijednosti bjelančevina (posebice laktoalbumina) te sadržaja kalcija.  Bjelančevine mlijeka sadržavaju sve esencijalne aminokiseline neophodne za izgradnju tkiva, enzima i hormona u ljudskom organizmu. Također valja istaknuti da imunoaktivni sustav bjelančevina u mlijeku osigurava otpornost organizma te ga štiti od brojnih uzročnika bolesti.

Svima je poznato da je mlijeko najbolji izvor kalcija. Razlog leži ponajprije u činjenici da se kalcij u mlijeku nalazi  u vrlo iskoristivom obliku, a apsorpciju olakšava i prisutnost laktoze. Osim toga, vlada povoljan omjer kalcija i fosfora, koji je identičan njihovu omjeru u skeletu. Više od 70 posto dnevnog unosa kalcija osigurava se upravo svakodnevnom konzumacijom mlijeka i mliječnih proizvoda.

Kalcij ima važnu ulogu u rastu i razvoju kostiju i zubi te održanju gustoće koštane mase u svakoj životnoj dobi. To se osobito odnosi na razdoblje djetinjstva i adolescencije, ali i na vrijeme trudnoće i dojenja kada valja zadovoljiti prisutan intenzivan rast i razvoj. Odgovarajući je unos kalcija i osnovna mjera prevencije osteoporoze u kasnijim godinama života, koja uz brojne žene pogađa i sve veći broj muškaraca.

S obzirom  na njegovu  iznimnu važnost, organizmu je svakodnevno potrebno osigurati odgovarajući izvor kalcija. Izbacivanje mlijeka i mliječnih proizvoda iz prehrane može povećati rizik od prijeloma kostiju, osteoporoze i hipertenzije te uzrokuje nedostatak ostalih esencijalnih nutrijenata prisutnih u mlijeku, kao što su proteini, bjelančevine i vitamin B2.

Zamjene za kravlje mlijeko poput sojina ili rižina mlijeka, ako nisu dodatno obogaćene kalcijem, loš su izvor ovog minerala. Kravlje mlijeko s reduciranim udjelom laktoze osigurava uvjerljivo najviše kalcija pa već tri velike čaše kravljeg mlijeka zadovoljavaju dnevne potrebe za kalcijem u odrasle osobe.